اعتبار قولنامه بعد از تنظیم سند رسمی

۶ بازديد

اعتبار قولنامه بعد از تنظیم سند رسمی


که قانون گذار، قولنامه بدون تاریخ را نیز به رسمیت می شناسد. در این بخش از مقاله، می خواهیم در باب اعتبار قولنامه بعد از تنظیم سند رسمی، صحبت کنیم.

به طور معمول، اینگونه است که پس از تنظیم قولنامه و بعد از انعقاد عقد بیع، طرفین، تاریخی را جهت مراجعه به دفترخانه و انتقال سند رسمی، از نام مالک قدیمی به نام مالک جدید، تعیین می کنند تا بدین ترتیب، سند رسمی مال منقول یا غیر منقول مورد معامله، به نام خریدار جدید شود.

پرسشی که در این بین، مطرح می گردد، این است که اعتبار و ارزش قولنامه محضری یا عادی و بنگاهی، بعد از تنظیم سند رسمی، چگونه خواهد بود؟ یعنی، در صورتی که ملک، هم دارای قولنامه باشد و هم برای آن، سند رسمی اخذ شده باشد، اعتبار قولنامه عادی در دادگاه، در مقام اثبات مالکیت، به چه شکل است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، در این فرض، قانون گذار، ابتدا، به سند رسمی، اعتبار می دهد و اگر ملکی، هم زمان، هم دارای سند رسمی و هم دارای قولنامه باشد، باید، دارنده سند رسمی را مالک آن، لحاظ کرد، مگر اینکه تاریخ قولنامه، بعد از تاریخ سند رسمی باشد و دارنده قولنامه، بتواند، انعقاد قرارداد، به موجب سند عادی خود را اثبات کند. بنابراین، با تنظیم سند رسمی، قولنامه، بی اعتبار نمی شود اما، باید، مالکیت بر مبنای آن را اثبات کرد.

 

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد میزان اعتبار قولنامه می توانید با گروه حقوقی فرشاد قاسمی در ارتباط باشید و سوالات حقوقی خود را از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل مطرح نمایید.

 

 

سوالات متداول


1- اعتبار قولنامه عادی در دادگاه چگونه است؟

در شرایطی که طرفین ذیل قولنامه عادی را امضا کرده و هنگام انعقاد آن از اهلیت بر خوردار بوده و شرایط اساسی صحت معاملات را رعایت کرده باشند قولنامه عادی در دادگاه دارای اعتبار سند عادی خواهد بود که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.



2- اعتبار قولنامه محضری چگونه است؟

قولنامه محضری تا مادامی که مورد ادعای جعل قرار نگرفته و این ادعا در خصوص آن اثبات نگردد دارای ارزش و اعتبار اسناد رسمی خواهد بود که جزئیات و توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- اعتبار قولنامه دستی بعد از فوت فروشنده چگونه است؟

قولنامه که در عرف به آن مبایعه نامه می گویند از جمله قراردادهایی است که با فوت و جنون و سفه طرفین منفسخ نمی شود و بنابراین بعد از فوت فروشنده نیز دارای اعتبار خواهد بود که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.




مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.