نحوه انتقال سهم الارث به یکی از وراث

۵ بازديد

مشاوره حقوقی در مورد ارث



نحوه و شرایط انتقال سهم الارث به یکی از وراث ، به این صورت است که طرفین ، می توانند در قالب انعقاد یک متن قرارداد هبه و یا صلح ، اقدام به انتقال سهم الارث خود به سایر ورثه نمایند . این امر ، از طریق تنظیم یک قرارداد کتبی دستنویس و یا رسمی در دفترخانه ، انجام می شود که نیازمند تنظیم و امضای نمونه متن قرارداد انتقال سهم الارث می باشد.
زمانی که شخصی فوت می کند ، پس از پرداخت دیون متوفی و هزینه های مربوط به کفن و دفن وی ، اموال به جای مانده از وی ، با عنوان ترکه متوفی ، به ورثه او ، تعلق گرفته و ایشان می توانند با طی تشریفات مربوط به انحصار وراثت ، مالک سهم الارث خود شوند .

با این حال ، در مواردی ، ممکن است که هر کدام از ورثه ، بخواهند به جای مطالبه سهم الارث خود ، اقدام به انتقال سهم الارث به یکی از وراث نمایند . با این حال ، از آن جهت که انتقال سهم الارث ، شرایط و نکات حقوقی خاصی دارد ، اطلاع از نحوه انجام این امر ، ضروری است ؛ چرا که بدون در نظر گرفتن شرایط مذکور ، انتقال سهم الارث ، به درستی انجام نمی شود .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که شرایط انتقال سهم الارث به یکی از وراث چیست و مراحل و نحوه انجام آن ، چگونه است . در ادامه ، مدارک لازم ، آثار و نتایج این انتقال را مورد بررسی قرار داده و در پایان ، یک نمونه متن انتقال سهم الارث به یکی از وراث را نیز ، ارائه خواهیم داد .



شرایط انتقال سهم الارث به یکی از وراث
پس از فوت شخص ، ورثه او ، ابتدا می بایست دیون و بدهی های وی را از اموال به جای مانده از متوفی ، پرداخت نموده ، کفن و دفن وی را انجام داده و به وصیت او ، عمل نمایند . در پایان ، می توان نسبت به تقسیم ارث ، طبق قانون مدنی ، مبادرت نموده و مراحل انحصار وراثت را انجام داد . در هر حال ، تقسیم ارث میان ورثه ، طبق قانون ، قابل انجام بوده و هر کدام از وراث ، می توانند سهم الارث خود را از ترکه متوفی ، مطالبه نمایند .

با این حال ، ممکن است که برخی از ورثه ، قصد داشته باشند سهم الارث خود را به یکی دیگر از ورثه ، انتقال بدهند تا این شخص ، به جای ایشان نیز ، از ترکه متوفی ، بهره مند شود . به همین دلیل ، سوالی که مطرح می شود ، آن است که شرایط انتقال سهم الارث به یکی از وراث چیست ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که یکی از مهم ترین شرایط انتقال سهم الارث به یکی از ورثه ، آن است که انتقال سهم الارث ، می بایست طبق قانون مدنی و در قالب یکی از عقود معین یا غیر معین ، انجام گرفته باشد . از جمله مرسوم ترین عقود مذکور ، می توان به عقد صلح و عقد هبه ، اشاره نمود که در ادامه ، مراحل و نحوه انتقال سهم الارث از طریق آنها را توضیح خواهیم داد .

اما در ارتباط با انعقاد عقد صلح و یا عقد هبه برای انتقال سهم الارث ، باید گفت که می بایست حتما شرایط صحت معامله را نیز ، در نظر گرفت که از جمله آنها ، می توان به وجود قصد و رضایت برای انتقال سهم الارث ، دارا بودن اهلیت برای انتقال سهم الارث ( اعم از بلوغ ، عقل و رشد ) ، تعیین جزئیات دقیق مربوط به انتقال سهم الارث و مشروع بودن جهت این نقل و انتقال ، اشاره نمود . علاوه بر اینها ، مالکیت و داشتن حق تصرف بر سهم الارث ، از دیگر شرایط انتقال آن است .

همچنین ، باید در نظر داشت که انتقال سهم الارث به سایر ورثه ، از طریق عقد صلح و یا از طریق عقد هبه ، نیازمند اطلاعات دقیق در ارتباط با هر یک از عقود مذکور می باشد ؛ چرا که انعقاد هر کدام از این عقود ، نحوه و شرایط خاص خود را دارد .

به عنوان نمونه ، عقد هبه ، طبق ماده 795 قانون مدنی ، عقدی است که یک نفر ، مالی را به طور رایگان ، به دیگری تملیک می نماید و یکی از شرایط صحت عقد هبه ، قبض آن است . لذا در شرایطی که انتقال سهم الارث به موجب عقد هبه انجام شده باشد ، حتما می بایست سهم الارث ، به قبض و تصرف متهب ( کسی که سهم الارث به وی انتقال یافته است ) برسد تا این انتقال ، به درستی انجام گیرد و تا قبل از آن ، اثر حقوقی بر این انتقال ، مترتب نخواهد شد .

البته ، در شرایطی که متهب ، صغیر باشد ، ولی قهری او می بایست اقدام به قبول و قبض سهم الارث ، به جای وی نماید . همچنین ، انتقال سهم الارث از طریق عقد هبه ، می تواند به صورت هبه معوض نیز ، باشد ؛ به این صورت که واهب ، شرط کند که متهب نیز ، متقابلا ، مالی را به وی هبه کرده و یا عمل مشروعی را به صورت رایگان ، انجام دهد .

بر اساس ماده 752 قانون مدنی نیز ، عقد صلح ، ممکن است در مقام رفع تنازع و یا جلوگیری از آن ، در مقام معامله و یا غیر آن ، انجام گیرد و یکی از کاربردهای مهم انعقاد قرارداد صلح ، انتقال سهم الارث به یکی از ورثه است . انعقاد عقد صلح برای انتقال سهم الارث به یکی از ورثه نیز ، می تواند به صورت عقد صلح رایگان و یا عقد صلح معوض ، انجام گرفته و طرف مقابل ، این امر را قبول نماید . در ادامه ، مراحل و نحوه این امر را نیز ، توضیح خواهیم داد .

حتما بخوانید: سهم الارث چیست

مراحل و نحوه انتقال سهم الارث به یکی از وراث
شرایط انتقال سهم الارث به یکی از وراث ، آن است که این امر ، می بایست در قالب یکی از عقود قانون مدنی همچون عقد هبه یا عقد صلح ، انجام گیرد . در همین ارتباط ، این سوال نیز ممکن است مطرح شود که مراحل و نحوه انتقال سهم الارث به چه صورت است ؟ در پاسخ به این سوال ، قصد داریم به طور خلاصه ، مراحل و نحوه انتقال سهم الارث به یکی از وراث را شرح دهیم .

در خصوص نحوه انتقال سهم الارث به یکی از وراث ، باید گفت که انتقال ارث ، از طریق تنظیم یک قرارداد شفاهی و یا کتبی ، امکان پذیر است . به این معنا که ، طرفین ، می توانند ایجاب و قبول عقد هبه یا عقد صلح را به صورت شفاهی ، انجام داده و یا اینکه توافقات خود در ارتباط با انتقال سهم الارث را بر روی یک سند ، مکتوب نموده و بدان پایبند شوند .

در هر حال ، اگر انتقال سهم الارث به یکی از وراث ، از طریق انعقاد قرارداد کتبی هبه یا صلح نامه انجام شود ، طرفین می توانند سند مربوط به آن را به صورت دستنویس ، بر روی یک برگه عادی مکتوب نموده و یا اینکه ، با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ، یک سند رسمی تنظیم نمایند که این امر ، نیازمند تهیه اسناد و مدارکی است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ارث می توانید با وکیل مشاوره حقوقیداشته باشید
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.