جرم نشر اکاذیب مطابق با قانون چه جرمی است؟

۶ بازديد

نشر اکاذیب

برای وقوع هر جرمی نیاز است که ابتدا ماهیت آن جرم و عناصر آن وجود داشته باشد . جرم نشر اکاذیب یکی از انواع جرم است که تحقق آن به این صورت است که فردی خبر کذبی را انتشار دهد یا بیان کند و موجب ضرر رساندن به برخی و یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات گردد ، که این عمل در قانون ما جرم شناخته شده است و قانونگذار برای آن در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین کرده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی ای که نشر اکاذیب چیست و شرایط لازم برای تحقق جرم نشر اکاذیب می پردازیم .

 

 

 

جرم نشر اکاذیب چیست ؟

در پاسخ به اینکه جرم نشر اکاذیب چیست باید گفت ، نشر در لغت به معنای انتشار دادن است و اکاذیب در لغت به معنای دروغ ها و خبرهای دروغ و سخنان واهی می باشد . در واقع جرم نشر اکاذیب انتشار دادن خبر دروغ است و طبق ماده 698 قانون مجازات اسلامی ، هر کس که به قصد ضرر رساندن به دیگران یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی از طریق هر وسیله ای اعم از نامه ، شکواییه ، گزارش و غیره ، اعمالی را که خلاف حقیقت است به دیگری نسبت دهد یا بیان و اظهار کند ، جرم نشر اکاذیب شناخته می شود .

لازم به ذکر است که نشر اکاذیب از جرایمی است که موجب سلب ارامش عمومی می گردد .

 

 

شرایط تحقق جرم نشر اکاذیب

برای وقوع و تحقق هر جرمی لازم است که شرایطی وجود داشته باشد تا بتوان گفت آن جرم به وقوع پیوسته است . شرایط تحقق جرم نشر اکاذیب هم عبارتند از :

حتما باید عمل انتسابی کذب و خلاف واقعیت باشد .

نکته حائز اهمین این است که فرق جرم افترا با نشر اکاذیب این است که : افترا نسبت دادن عملی است که طبق قانون جرم شناخته شده است ، ولی در نشر اکاذیب عملی که فرد به دیگری نسبت می دهد در قانون جرم شناخته نشده است ، بلکه عملی است خلاف واقعیت که با نسبت دادن آن به فرد دیگر باعث ضرر رساندن به او می شود .

همچنین فرد مرتکب باید دارای سونیت باشد منظور از سونیت اعم از سونیت خاص و عام است .

نکته مهم دیگر آن که شخص شاکی یا متضرر از این عمل هم می تواند شخص حقیقی باشد و هم شخص حقوقی .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.