انواعی از کلاهبرداری ملکی

۴ بازديد

مشاوره حقوقی در مورد کلاهبرداری





کلاهبرداری یکی از شایعترین نوع های کلاهبرداری است که به  تعداد زیادی در محاکم قضایی وجود دارد از این رو قصد داریم چند روش متداول که منجر به کلاهبرداری ملکی شود در این مقاله بیان نماییم.


کلاهبرداری در ظاهر املاک
یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری ملکی از طریق ظاهر املاک است. کلاهبرداران و افراد سودجو معمولا از هر فرصتی برای رسیدن به مقاصد پلید خود استفاده می‌کنند تا بتوانند سرمایه و پول مردم را هرجور که شده به جیب بزنند. یکی از شگردهای پرتکرار در این زمینه جلوگیری از بازدید خریدار یا مستاجر از ملک مورد نظر است.

این افراد سعی می‌کنند به هر نحوی شده از چرب زبانی و دادن وعده و وعیدهای سرخرمن برخی از مشکلات و معایب ملک را کمرنگ جلوه دهند و نگذارند مستاجر و خریدار ملک را مورد بازرسی و بررسی قرار دهد تا مبادا متوجه ایرادی در ملک شوند.

با اینکه خیلی از فروشندگان افراد با انصاف و مورد احترامی هستند و قبل از فروش ملک خود اقدماتی را برای نوسازی و تعمیرات خانه خود انجام می‌دهند شما در مقام خریدار ملک و یا مستاجر باید قبل از خرید و اجاره ملک حتماً از وجود نواقص و مشکلات ملک با خبر شوید. چرا که برخی از نواقص موجود در ملک ممکن است چندین میلیون تومان ارزش ملک را جا به جا کند و اگر شما از آن بی اطلاع بمانید ممکن است به راحتی سرتان کلاه برود.

فروش ملک به غیر (دیگران)
از دیگر مفاهیم کلیدی کلاهبرداری ملکی فروش ملک به غیر است. کلاهبرداران و فروشندگان قلابی معمولا با صرف هزینه‌های اندکی اقدام به تبلیغ آپارتمان یا دیگر املاک می‌کنند و یک ملک را همزمان به چندین نفر به فروش می‌رسانند. گزارش‌های متعدد از سوی منابع پلیس حاکی از این است که برخی از افراد با اجاره یک واحد آپارتمان بعد از مدتی با جعل سند ملکی اقدام به فروش ملک اجاره‌ای به مشتریان ساده لوح می‌کنند.

این افراد با کمال خونسردی مشتری بالقوه را برای بازدید به خانه می‌آورند و با بیان اینکه هزینه‌ای به دفتر مشاور املاک پرداخت نشود یک حاشیه امن برای خود درست می کنند و بعد از گرفتن مبلغی از سوی مشتری فوراً متواری می‌شوند. بنابراین لازم است قبل از بستن هر گونه قرارداد یا امضای هر نوع سند به یک دفتر مشاور املاک معتبر که عضو اتحادیه املاک است مراجعه کنید تا مراحل خرید و اجاره‌تان حالت رسمی و قانونی به خود بگیرد.

کلاهبرداری‌ ملکی در خارج از کشور
معمولا برخی از کلاهبرداران و سودجویان از طریق آگهی‌های تبلیغاتی در ماهواره و غیره مردم را ترغیب به خرید ملک‌های رویایی و جذاب در کشورهایی مثل امارت، دبی، قطر، کانادا، ترکیه و …می‌کنند و زمینه‌های لازم برای کلاهبرداری را فراهم می‌نمایند. این کلاهبرداران با دادن وعده‌های تو‌خالی و پوچ و چرب‌زبانی‌های زیاد برخی از مردم را تشویق به خرید ملک‌های دروغین و جعلی می‌کنند.

کلاهبرداران برای این کار با جعل اسناد ملکی رضایت و اعتما مشتری را جلب می‌کنند و بعد از گرفتن سرمایه قابل توجهی در قبال پیش فروش آپارتمان در کشور دیگر اقدام به فرار می‌کنند و به طور کلی ناپدید می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از وقوع چنین جرایمی قبل از خرید ملک در خارج از کشور بهتر است با افراد قابل اعتماد یا مشاوران خبره حقوقی در این زمینه گفتگو و به همه نکات توجه کنید.

کلاهبرداری با وعده وام یا تسهیلات بانکی
این روش از کلاهبرداری ملکی کمی ترغیب کننده تر است. این گروه از کلاهبرداران، آگهی‌ها و تبلیغات وسوسه‌کننده‌ای با مضمون اعطای وام کم‌بهره یا تسهیلات خرید مسکن را در سایت‌ها یا حتی روزنامه‌ها منتشر می‌کنند. افرادی نیز فریب این افراد را می‌خورند و بعد از مراجعه حضوری با افراد موجهی روبه‌رو می‌شوند که در دفاتر مجهز اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. در این شیوه ارتکاب جرم، کلاهبرداران با جعل سربرگ سازمان‌هایی چون تأمین اجتماعی، بنیاد شهید یا سایر ادارات دولتی، اعتماد قربانیان را جلب و مبالغی را از آنان درخواست می‌کنند.

نکته: افرادی که با این‌گونه تبلیغات مواجه می‌شوند، لازم است قبل از هرگونه اقدام و واریز وجه به حساب این مؤسسات، اولاً ازطریق سایت روزنامه رسمی اطلاعات شرکت را بررسی کنند، سپس از بانک مذکور در آگهی‌ها، صحت و سقم موضوع را پیگیری نمایند.

خرید ملک با پرداخت مبلغ کمی از ثمن
بعضی از کلاهبرداران ملکی هنگام خرید ملک با پرداخت مبلغ کمی از ثمن معامله، خود را مالک خانه می‎کنند و از پرداخت بقیه مبلغ مورد معامله خودداری و به نوعی حق فسخ تعیین شده را از فروشنده سلب می‎کنند. بنابراین حتما “در قرارداد فروش ذکر شود که در صورت پرداخت نشدن به موقع اقساط یا وصول نشدن چک ها، معامله فسخ و ضرر و زیان عدم پرداخت از متخلف دریافت می‎شود.

برای اطلاعات بیشتر و منبع مقاله وارد لینک زیر شوید.

منبع: https://farshadqasemi.com/%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%84%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-10-%D8%B1%D9%88%D8%B4/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.